Je weet jouw product of dienst simpelweg sneller te verkopen wanneer je overtuigend overkomt. Of je wordt sneller aangenomen bij een bedrijf wanneer je weet te overtuigen. In jouw privéleven kan overtuigingskracht er ook voor zorgen dat je enthousiast overkomt of vertrouwen uitstraalt. Er zijn veel situaties te bedenken waarbij overtuigingskracht een grote impact kan hebben. In dit artikel lees je waarom non-verbale communicatie een grote rol speelt in de kracht om te overtuigen.

Overtuigingskracht en non-verbale communicatie

Hoe is overtuigingskracht met non-verbale communicatie verbonden? Als we iemand proberen te overtuigen, doen we dat met onze communicatie. Van onze communicatie, is het overgrote deel (minimaal ⅔) non-verbaal. Je wilt er dus voor zorgen dat je ook dat deel meeneemt als je probeert te overtuigen en het non-verbale deel niet aan het toeval over laat.

In het bedrijfsleven worden onderhandelingen, sollicitatiegesprekken, gesprekken met patiënten, presentaties of colleges, vaak alleen verbaal voorbereid. Je bereid je voor op wat je gaat zeggen, welke vragen je gaat stellen en hoe je deze formuleert, en bijvoorbeeld welke informatie je wilt geven. Je bereid je dus voor op het verbale deel van de communicatie, wat slechts een klein deel is van onze volledige communicatie.

“Hoe meer belangen en emoties er in een situatie zijn, hoe belangrijker non-verbale communicatie is en hoe meer effect dit heeft.”

Overtuigend overkomen

Verbale communicatie zorgt voor het overbrengen van informatie. Waar non-verbale communicatie vooral zorgt voor het gevoelsaspect; bijv. of iemand betrouwbaar of zelfverzekerd overkomt of ‘likeable’ is. Als je je boodschap non-verbaal niet goed overbrengt, kunnen mensen twijfelen of je wel competent bent, terwijl je de expertise of kennis wel degelijk bezit.

En zelfs wanneer je verbale communicatie helemaal niet zo interessant is, kan je nog steeds overtuigend overkomen dankzij je non-verbale communicatie. Bekijk hieronder maar eens de Ted Talk van Will Stephen die overtuigend overkomt, ondanks dat zijn woorden geen inhoud hebben.

Ons brein is visueel ingesteld. Het houdt van plaatjes. Zo ook in onze communicatie. We onthouden slechts enkele punten van wat iemand zegt, maar we onthouden het gevoel dat iemand ons geeft heel erg goed.

Overtuigingskracht competentie

Overtuigingskracht staat in de top 10 van meest geadviseerde competenties die werknemers van bedrijven en organisaties zouden moeten ontwikkelen. De kracht om te overtuigen is deels een competentie die je kunt ontwikkelen, en deels is het een eigenschap of talent dat een persoon al kan bezitten. Maar feit is, dat de meeste mensen het wel kunnen ontwikkelen.

Bij de competentie overtuigingskracht speelt jouw lichaamstaal een grote rol. Daarmee kan je anderen gevoelsmatig overtuigen van bijvoorbeeld een standpunt. Waardoor je anderen kan laten instemmen met jouw idee of plan, of overeenstemming bereiken.

Veel trainingen zijn erop gericht om juist jouw verhaal zo goed mogelijk over te brengen in woorden, maar juist die woorden kun je kracht bijzetten door het inzetten van non-verbale communicatie.

Overtuigingskracht verbeteren

De meeste mensen zijn zich maar weinig bewust van hun lichaamstaal. Ze laten daarmee het grootste gedeelte van hun communicatie aan het toeval over. Dat is zonde, aangezien je lichaamstaal grotendeels verantwoordelijk is voor je uitstraling en het gevoel dat je anderen geeft. En precies die uitstraling en dat gevoel is een belangrijk onderdeel als het gaat om overtuigingskracht.

Afhankelijk van het doel, willen mensen vaak daadkrachtig, overtuigend, professioneel of sympathiek overkomen. Non verbale communicatie kan je hierbij in je voordeel gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld meer verbinding aangaan met jouw publiek door het maken van voldoende oogcontact. Daarnaast kun je jouw glimlach inzetten of beter gebruik te maken van je handen. Je kunt jouw handen inzetten als tool om jouw verhaal meer kracht en impact te geven. Al deze non-verbale signalen zorgen, naast goede argumenten en een goed verhaal, voor het verbeteren van jouw overtuigingskracht.

Overtuigingskracht ontwikkelen

Voor bij wie overtuigingskracht niet vanzelf komt, is het mogelijk om dit te ontwikkelen. Het vergt training, zelfinzicht en oefening in de praktijk. Belangrijk daarbij is om dat jouw verhaal nog steeds natuurlijk overkomt; overtuigend spreken zonder authenticiteit te verliezen. Het gaat bij het ontwikkelen van overtuigingskracht voornamelijk om jouw eigen verhaal en uitstraling, maar ook zeker over de verbinding die je maakt met de mensen die je probeert te overtuigen. Zonder verbinding ontstaat er immers geen impact.

Naast jouw eigen lichaamstaal, kan je de verbinding met jouw gesprekspartner of publiek versterken door ook aandacht te schenken aan de lichaamstaal van de ander. Lichaamstaal is de ongefilterde vertaling van wat er in iemand omgaat. Het laat zien wat iemand oprecht voelt en vindt. De informatie die je uit non-verbale signalen kan halen, geven je een completer beeld van de emoties, behoeften en intenties van de ander. Het ontwikkelen van de vaardigheid om niet alleen met je oren naar iemand te luisteren, maar ook met je ogen, is een zeer waardevolle skill.

Het belang van non verbale communicatie

Wat je zegt met woorden maakt over het algemeen de minste indruk. Jouw gezichtsuitdrukkingen of handen zeggen vaak veel meer. Je gezichtsuitdrukkingen kunnen bijvoorbeeld mooi de emotie uitstralen die in jouw verhaal zit. Hierbij zorg je ervoor dat het visuele plaatje klopt bij wat je zegt. Ook je handen en andere onderdelen van je lichaamstaal kunnen je verhaal meer kracht bijzetten.

Door deze vorm van communicatie optimaal te gebruiken, wordt jouw boodschap beter ontvangen door jouw publiek of gesprekspartner. Er zijn meerdere waarnemingen waarvandaan het brein informatie haalt om zo een volledig beeld te schetsen van de persoon en het verhaal wat hij/zij vertelt. Een aantal van de facetten die invloed hebben op de manier waarop jouw verhaal aankomt bij de ander zijn;

  • Je lichaamshouding
  • Je handgebaren
  • Je gezichtsuitdrukkingen
  • De intonatie van je stem
  • De toonhoogte van je stem
  • De snelheid waarmee je praat

Anderen overtuigen zit naast de gesproken woorden ook voornamelijk in de manier waarop je jouw non-verbaal verhaal brengt.

Als je meer aandacht besteedt aan de overige aspecten, naast de woorden die iemand spreekt, kan je anderen sneller en beter begrijpen. En als je jouw eigen verhaal effectief ondersteund met jouw non-verbale communicatie zal jouw publiek jouw verhaal ook sneller aannemen. Ieder doel vergt een andere aanpak. Wil je bijvoorbeeld krachtig en zelfverzekerd overkomen, dan past daar andere non-verbale communicatie bij dan wanneer je toegankelijk en vriendelijk wil overkomen. Het is de kunst om de aanwezige interesse te herkennen en vasthouden en om weerstand weg te nemen. Hierdoor behaal je betere resultaten, ongeacht het doel van jouw communicatie.

Training overtuigingskracht

In onze training maken wij ogenschijnlijke ongrijpbare begrippen zoals ‘uitstraling’ en ‘overtuigingskracht’ concreet, tastbaar en bovenal bereikbaar. Iedere deelnemer kan een ander doel hebben in onze trainingen. Beter kunnen overtuigen is er daar één van. In onze lichaamstaal training ga je onder andere je eigen lichaamstaal onderzoeken. Wat doe jij allemaal met je lichaamstaal? Wat straal je daardoor uit en hoe kom je over? Je krijgt feedback van andere deelnemers en leert non-verbale signalen in jouw voordeel te gebruiken, zonder authenticiteit te verliezen.

Voor wie is het interessant om de overtuigingskracht te verbeteren?

Eigenlijk voor iedereen! Juist omdat overtuigingskracht ook in veel dagelijkse situaties een rol speelt. Wil je dat jouw partner de afwas doet of dat jouw puber zijn kamer opruimt? Of iets ingrijpenders, zoals een verbouwing of verhuizing voorstellen. Daarnaast zijn er veel beroepsgroepen waarvoor overtuigingskracht specifiek een grote rol speelt, enkele voorbeelden zijn;

  • Sprekers op podia die meer impact willen hebben op hun publiek.
  • Leidinggevenden die hun team wil inspireren en motiveren.
  • Sollicitanten die willen overtuigen geschikt te zijn voor een functie.
  • Docenten die hun verhaal willen binnen laten komen bij leerlingen.
  • Coaches & Trainers.
  • Psychologen die meer willen doordringen en effect creëren bij hun patiënten.
  • Medici die hun patiënten ervan willen overtuigen om een gezondere leefstijl aan te nemen of dat een bepaalt behandelplan het meest geschikt is voor hen.

Welke trainingen bieden jullie aan?

Wil jij je verdiepen in de wereld van non-verbale communicatie en weten hoe je dit in de praktijk kunt inzetten? Wil je betere gesprekken voeren, beter overkomen en uiteindelijk een betere verbinding aangaan met jouw omgeving? Dan is het voor jou interessant om een training te volgen. We bieden verschillende mogelijkheden aan. De meest laagdrempelige vorm van training is onze online Lichaamstaal Fundamentals training. Dit is een online videotraining die bestaat uit verschillende modulen. Je kunt deze modules altijd en overal bekijken!

Wil je een klassikale groepstraining volgen en echt oefenen met medecursisten, onder begeleiding van een trainer? Dan kan je starten met onze Lichaamstaal Professional training. Hierbij volg je twee live trainingsdagen en krijg je drie maanden lang oefeningen en opdrachten via de besloten online leeromgeving. Zodat je ook na de training kan blijven leren en groeien.

Maar de meeste mensen kiezen voor de volledige training: door de Lichaamstaal Professional en de Lichaamstaal Master training te volgen. Waardoor je vijf dagen live training hebt en de praktijk nog meer centraal staat. In de Master gaan zowel binnen als buiten de trainingsruimte oefenen. Dus ook buiten op straat, onder begeleiding van trainers! Daarnaast is er ook weer online training van in totaal zes maanden aan oefeningen en opdrachten die je kan volgen om jezelf te blijven ontwikkelen.

Wil je meer weten over onze trainingen of heb je vragen? Neem contact op met Berna!

Dit zeggen onze deelnemers

Hein Heijen

Academie voor Gedragskennis Expert Toegepaste Neuromarketing en Beïnvloedingspsychologie
Hein Heijen
Ik heb Denise twee keer gezien als spreker in het AFAS Theater. Denise is van kop tot teen een gepassioneerde vakvrouw. Ik ben onder de indruk van haar manier van presenteren; gestructureerd, overzichtelijk. De directe toepasbaarheid, op alle gebieden van zakelijk tot privé, is groot. Denise haar manier van presenteren is uniek, dynamisch en 'speels', ze is authentiek en congruent. Haar eigen bewuste en onbewuste lichaamstaal laat duidelijk zien: this girl walks her talks!

Jortijn Bijl

AFAS Marketing Manager
Jortijn Bijl
Ik heb een presentatie van Denise mogen bijwonen over body language en daarna een tweedaagse training gevolgd. Zowel de presentatie als de tweedaagse training hebben me al mooie handvatten gegeven om mijn dagelijks werk beter te kunnen doen! Daarnaast heeft Denise de capaciteit om soms ietwat moeilijke materie makkelijk en begrijpbaar uit te leggen, waardoor de theorie ook direct in de praktijk toe te passen is. Met body language ben je echter nooit uitgeleerd, vandaar dat ik ook haar vervolgtraining, de Master, zeer zeker ga volgen! Ik raad iedereen aan die op professioneel vlak contact heeft met mensen, trainingen of presentaties van Denise bij te wonen!

Huib Boissevain

Annexum CEO
Huib Boissevain
De cursus Body Language Professional is een echte aanrader! In twee dagen krijg je inzicht hoe beter te kijken naar de lichaamstaal van jezelf en anderen informatie geeft, hoe je overkomt en wat je leert over anderen. Op een hele leuke manier maak je kennis met diverse methoden en technieken. Denise is echt deskundig en laat met allerlei leuke voorbeelden zien dat je veel meer kan waarnemen dan je denkt. Een heel plezierige docente. Ik heb met plezier meegedaan en ga zeker verder met het ontwikkelen van mijn kennis over Body Language.
contact

Ontvang de nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Volg ons op social media!