“You never get a second chance to make a good first impression” is een veelgehoorde uitspraak. De eerste indruk bepaalt namelijk vaak hoe je iemand beoordeelt en hoe je zelf wordt beoordeeld door anderen. Ga maar na, zodra je iemand voor het eerst ontmoet, vorm je razendsnel een eerste indruk van die persoon. Je hebt direct een bepaald gevoel bij diegene. Het vormen van een eerste indruk gebeurt vrijwel automatisch en niet opzettelijk.
Tijdens bepalende momenten wil je natuurlijk een goede eerste indruk achterlaten, zoals tijdens een sollicitatiegesprek. Maar de eerste indruk speelt op nog veel meer momenten in je leven een rol, zowel privé als zakelijk. Denk bijvoorbeeld aan de volgende belangrijke momenten;
Waarom zijn de eerste indrukken van mensen zo bepalend en hardnekkig? Allereerst, zijn er onbewust allemaal processen aan de gang in jouw brein. Deze processen vinden automatisch plaats. Je kunt het simpelweg niet tegenhouden, ook niet als je dat zou willen. Om een oordeel te kunnen vellen over iemand, spelen factoren als stereotypering, uiterlijk, non-verbaal gedrag, en intuïtie een rol.
Een beoordeling van een eerste indruk gebeurt in milliseconden. Die snelle indruk wordt mogelijk gemaakt door het toepassen van sociale categorisatie, waaruit stereotypen ontstaan. Door middel van categorieën kunnen we snel een globale indruk krijgen van iemand.
Hoe iemand eruit ziet is een belangrijke factor bij het vormen van een eerste indruk. Hierbij kijken we onder andere naar de gezichtskenmerken, lichaamsbouw en kleding. We leiden allerlei informatie af uit bijvoorbeeld de ogen, het kapsel en de lichaamsverhoudingen. Daarnaast speelt ook de aantrekkelijkheid van iemand een rol. Een aantrekkelijk persoon vinden we vaak intelligenter (Zebrowitz & Rhodes, 2004) en overtuigender overkomen. Dit is tegelijkertijd een mooi voorbeeld van stereotypering. Dit specifieke fenomeen wordt het Halo-effect genoemd, waarbij je de neiging hebt om positieve eigenschappen toe te schrijven aan iemand die sympathiek overkomt. Andersom spreken we over het Horn-effect.
Naast de uiterlijke kenmerken van een persoon, baseren we ons oordeel ook op verbale- en non-verbale communicatie. Het verschil tussen het effect van gesproken woorden en non-verbale communicatie leggen we in dit artikel uit. Eén van de onderdelen die invloed uitoefenen op ons eerste oordeel zijn emoties herkennen in het gezicht van anderen. Daarnaast spelen ook andere non-verbale signalen een rol, zoals proxemics en de manier waarop je je handen gebruikt.
Wil je zelf een vriendelijke indruk achterlaten, die mensen bij blijft? Dan hebben we onderstaand een aantal tips voor je;
Wil je meer inhoudelijke informatie over bovenstaande tips? Dan raden we je aan dit artikel te lezen.
Er is al veel aandacht gegaan naar het onderzoeken van het fenomeen ‘eerste indrukken’. In Nederland heeft Hoogleraar Sociale Psychologie Roos Vonk hierover het boek ‘De Eerste Indruk’ geschreven, waarin het proces van indrukvorming wordt toegelicht aan de hand van resultaten uit wetenschappelijk onderzoek.
Daarnaast heeft de psycholoog Solomon Asch al in 1946 ontdekt dat eerste indrukken als meest belangrijk werden ervaren bij het vormen van een impressie van iemand. Dit wordt het primacy effect genoemd. Bij het experiment waaruit dit werd geconcludeerd, kregen deelnemers twee lijsten met eigenschappen van iemand voorgelegd. De ene lijst had positieve eigenschappen bovenaan staan, en negatieve eigenschappen onderaan. De andere lijst was precies andersom. Je raad het al; de deelnemers kregen een betere indruk van degene die de positieve eigenschappen bovenaan de lijst had staan.
Een ander veel bestudeerd concept is het feit dat negatieve gebeurtenissen intenser ervaren dan positieve gebeurtenissen. Dit wordt de negativity bias genoemd. Wanneer je een experiment zou uitvoeren waarbij je iemand de optie geeft om €150,00 te winnen, of om €100,00 te winnen, met gelijke kansen, dan zou de meerderheid dit risico niet nemen. Dit komt omdat het risico om te verliezen intenser voelt dan het winnen van geld.
Door het concept ‘negativity bias’ besteden we over het algemeen meer aandacht aan negatieve stimuli. Dit is waarom een negatieve eerste indruk zo lastig te veranderen is en waarom een goede eerste indruk maken dus zo belangrijk is!
Dit is natuurlijk de belangrijkste en meest prangende vraag. Wij zijn er van overtuigd dat je het maken van een goede eerste indruk deels kunt beïnvloeden. Allereerst kun je natuurlijk aandacht besteden aan je uiterlijke verzorging. De wetenschap bewijst dat een aantrekkelijker persoon eerder een goede eerste indruk afgeeft, zoals je eerder in dit artikel las.
Ook gaven we al aan dat je met verbale en non-verbale communicatie de juiste signalen kan afgeven. Zo spelen gezichtsuitdrukkingen en de lichaamshouding een belangrijke rol bij het vormen van een indruk. In onze communicatie bestaat zelfs 70% uit non-verbale communicatie! Deze vorm van communicatie omvat veel verschillende vormen, waarbij er ook vormen bestaan waarbij we zelf nauwelijks invloed op uit kunnen oefenen. Lichaamstaal, als onderdeel van non-verbale communicatie valt tot een bepaalde mate wél goed te trainen.
Omdat mensen over het algemeen te weinig aandacht besteden aan het non-verbale deel van communicatie, bieden wij diverse trainingen aan. In onze trainingen ga je niet alleen werken aan jouw eigen lichaamstaal, maar wordt je je ook bewust van die van jouw gesprekspartner(s). Hierdoor kun je waardevolle informatie ophalen uit de verborgen non-verbale signalen.
Wil jij je bewust worden van jouw lichaamstaal en het effect hiervan op het maken van een goede 1e indruk? Dan past onze Lichaamstaal Professional training het beste bij je. Wil je eerst wat meer kennis maken met het onderwerp, dan bieden we ook de online Fundamentals training aan.
Wil je meer weten over onze trainingen of heb je vragen? Neem dan contact met ons op! Start direct een gesprek via onze chatfunctie rechtsonder het scherm of via WhatsApp, of stuur een e-mail!
Jezelf persoonlijk profileren kan op veel verschillende manieren. Het is daarom belangrijk om een helder doel voor ogen te hebben wanneer je je wilt profileren. Je wilt bijvoorbeeld sterker in je schoenen staan en laten zien wat je kunt en wie je bent. Om een stap hogerop te komen of anderen te overtuigen waarom jij de beste deal hebt in een onderhandeling.
Effectief communiceren start bij non-verbale communicatie. Minimaal 60% van onze communicatie is namelijk non-verbaal. Communiceer effectiever en zorg ervoor dat de boodschap die je wilt overbrengen beter wordt ontvangen door je gesprekspartner door non-verbale communicatie optimaal te gebruiken. In dit artikel vertellen we je meer over het inzetten van bijvoorbeeld lichaamstaal voor effectieve communicatie.