In hoeverre straal jij uit hoe je écht van binnen bent? En interpreteren anderen dit ook op die manier? Uit onderzoek blijkt dat een eerste indruk gemiddeld voor 74% accuraat is met je persoonlijkheid. Zeker een kwart wordt dus verkeerd geïnterpreteerd. Wie ben jij van binnen? Welke karaktereigenschappen wil jij van jezelf zichtbaar maken? En hoe kun je er zelf voor zorgen dat dit ook zo op je omgeving overkomt? Je leest het in dit artikel.
Non-verbaal communiceren zonder je authenticiteit te verliezen houdt in dat jouw lichaamstaal en non-verbale signalen in overeenstemming zijn met je persoonlijkheid. Het gaat er dus om dat wat je doet en uitstraalt, ook daadwerkelijk bij jou past, vertelt Denise. En dat is precies het stukje waar mensen soms moeite mee hebben. Hoe kun je authentiek zijn, als je je bewust bent van je eigen lichaamstaal?
Bovendien wil niet iedereen in elke setting hetzelfde uitstralen. Geregeld krijgen wij de vraag of het aanpassen van lichaamstaal, en daarmee je uitstraling, niet automatisch betekent dat je jouw authenticiteit verliest. Die vraag is heel begrijpelijk. En als er iemand een voorstander is van kritische vragen, zijn wij het wel.
Om dit concept helderder en vooral praktischer te maken hebben wij het 3P-model ontwikkeld. Deze bestaat uit de volgende drie niveaus:
Het eerste onderdeel, je persoonlijkheid, is een meer vaststaand gegeven wat je door de jaren heen ontwikkeld. Iedereen heeft een aantal karaktereigenschappen die je in elke situatie meeneemt, zoals hoe extravert of introvert je bent. Wij zien dit als het fundament. Met deze persoonlijkheid begeef jij je in verschillende situaties, zoals op je werk of privé. Je rol is daar waarschijnlijk anders dan thuis. De kans is groot dat je op basis van die rol jouw gedrag en uitstraling aanpast.
Tot slot kan jij met jouw persoonlijkheid binnen één bepaalde rol verschillende doelen hebben. Bijvoorbeeld op je werk ben je zowel manager van jouw team, als collega van de rest van het management. Of bij de ene klant of cliënt is je doel om te informeren, terwijl je de ander wil activeren of overtuigen. Dit zijn andere doelen, waar een andere uitstraling bij van pas komt. Veel mensen doen dit onbewust. Waardoor je een groot deel van jouw uitstraling en de interpretatie daarvan door anderen, aan het toeval over laat. Terwijl juist het gevoel wat iemand bij jou heeft, zo doorslaggevend is, in elke rol en bij elk doel dat je op dat moment hebt.
Krijg je wel eens feedback van je omgeving waarin jij jezelf niet herkend? Grote kans dat dit te maken heeft met de verhouding tussen de drie P’s. Hoe kun je ervoor zorgen dat je overkomt zoals jij jezelf ziet, zonder je authenticiteit te verliezen?
Denise geeft als tip:
‘Ga eens concreet voor jezelf na: wat straal ik nu uit? Welke gedragingen laat ik zien en hoe interpreteren anderen dit? Bepaal vervolgens voor jezelf: hoe zou ik liever willen dat ik overkom?’
Dit betekent niet dat je gaat acteren, zeker niet! Maar dat je kleine aanpassingen maakt die dichtbij jouw natuurlijke gedrag liggen en natuurlijk aanvoelen.
Binnen onze trainingen besteden we hier veel aandacht aan. We analyseren precies welke non-verbale signalen jij (vaak onbewust) gebruikt en aan welke aspecten van jouw uitstraling, die signalen ten grondslag liggen. Dit kan soms wat confronterend zijn. Je bent je opeens heel bewust van hoe jij je non-verbaal gedraagt, er komen blinde vlekken naar voren en je leert jezelf beter kennen. Enorm waardevol! Daarna ga je aan de slag met die kleine aanpassingen. We gaan op zoek naar welke signalen voor jou werken; waardoor jouw uitstraling past bij jouw persoonlijkheid. En vervolgens kijken we naar je professie en purpose. Zodat jij in elke situatie met meer vertrouwen authentiek jezelf kan zijn.
Vond je dit artikel interessant en wil je meer weten over hoe jij jouw lichaamstaal op een authentieke manier kunt aanpassen? Volg dan onze Lichaamstaal Fundamentals Training! Of wordt een echte Pro door het volgen van onze Lichaamstaal Professional Training
In sommige situaties is het handig om direct een goede eerste indruk te maken. Maar valt deze 1e indruk te beïnvloeden met lichaamstaal? Daar gaan we in dit artikel dieper op in.
Jezelf persoonlijk profileren kan op veel verschillende manieren. Het is daarom belangrijk om een helder doel voor ogen te hebben wanneer je je wilt profileren. Je wilt bijvoorbeeld sterker in je schoenen staan en laten zien wat je kunt en wie je bent. Om een stap hogerop te komen of anderen te overtuigen waarom jij de beste deal hebt in een onderhandeling.