Indruk maken met impact begint bij je non-verbale communicatie

Een goede (eerste) indruk maken willen we allemaal. Daadkrachtig, professioneel of sympathiek overkomen: soms is het afhankelijk van het doel wat je hebt. Soms wil je het allemaal uitstralen. Je non-verbale communicatie kun je hierbij uiteraard weer in jouw voordeel gebruiken. We geven je in dit artikel 4 tips voor het maken van een vriendelijke indruk die mensen bij blijft. Sympathieke mensen hebben een hogere gunfactor en dat komt goed van pas wanneer je een zakendeal of opdracht binnen wilt halen!

Tip #1: Ga de verbinding aan voor een goede indruk

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: maak verbinding met je publiek. Hoe je dat doet? Zorg voor oogcontact. De gouden regel is om je gesprekspartner 60 tot 70 procent van de tijd aan te kijken. Doe je dit minder dan 60 procent, dan hebben mensen sneller het gevoel dat je afgeleid bent, niet oprecht geïnteresseerd bent of je je publiek minder serieus neemt. Bij een teveel aan oogcontact, boven de 70 procent, kan je sneller ongemakkelijk of zelfs creepy overkomen. Je brein is die hoeveelheid aan contact alleen gewend bij intieme of bedreigende situaties. Het is gebruikelijk om je geliefde veel in de ogen te kijken, in zakelijk contact vermijd je dit liever. Zorg dus voor een goede balans.


Tijdens een presentatie is het belangrijk om je publiek het gevoel te geven dat er aandacht voor hen is. Op deze manier betrek je hen namelijk bij je verhaal. Dit kun je doen door gedurende je verhaal de groep door te kijken en even kort met de verschillende leden contact te leggen.

Tip #2: Indruk maken? Gebruik je glimlach!

Als tweede tip voor het maken van een goede indruk, benoemt Denise: ‘Zet je glimlach in!’ het is een misvatting dat een glimlach altijd als onderdanig wordt gezien. In combinatie met andere non-verbale signalen zoals het hoofd schuin houden en de schouders meer naar voor i.p.v. rechtop, kan een glimlach inderdaad als minder dominant worden gezien. Het is dus belangrijk dat je met de rest van je houding competentie en professionaliteit uitstraalt om je glimlach in jouw voordeel in te zetten. Anderen zullen je sneller zien als gastvrij waardoor een veilige sfeer wordt gecreëerd. Dit is helpend om ons ontspannen en welkom te voelen.

Tip #3: Open je handpalmen

Verder kun je letten op hoe je je handen laat zien richting je gesprekspartner of publiek. Open handpalmen worden door het brein geregistreerd als open, warm en toegankelijk. Op deze manier laat je de ander welkom voelen en geeft aan: ‘ik heb niets te verbergen, ik ben veilig’. Voorkom in ieder geval dat je je handen in je zakken houdt wanneer je de verbinding met de ander aan wilt gaan. Handen in je zakken geven de ander het signaal dat je afstand neemt van de persoon voor je, hierdoor ben je ook minder toenaderbaar.

Tip #4: Spiegel en level

Als laatste tip benoemt Denise dat het kan helpen om de ander te spiegelen. Dit betekent dat je de houding aanneemt van de ander. Neem dit niet té letterlijk en wees hierin ook zeker subtiel. Belangrijk is dat je altijd afstemt op de persoon, setting en situatie. Door het subtiel spiegelen van de houding ga je de verbinding aan met de ander.

Dit kun je ook doen door te letten op je stemgebruik: denk hierbij aan de snelheid van praten en je stemvolume.

Ook een goede eerste indruk maken?

Vond je tips in dit artikel waardevol en wil je meer weten over hoe je non-verbale communicatie kunt inzetten om zo een goede (eerste) indruk te maken? Volg dan onze online  Lichaamstaal Fundamentals Training! Of wordt een echte Pro door het volgen van onze Lichaamstaal Professional Training.

Lichaamstaaltraining voor uw organisatie?

Een greep uit onze klanten:

Dit zeggen onze deelnemers

Hein Heijen

Academie voor Gedragskennis Expert Toegepaste Neuromarketing en Beïnvloedingspsychologie
Hein Heijen
Ik heb Denise twee keer gezien als spreker in het AFAS Theater. Denise is van kop tot teen een gepassioneerde vakvrouw. Ik ben onder de indruk van haar manier van presenteren; gestructureerd, overzichtelijk. De directe toepasbaarheid, op alle gebieden van zakelijk tot privé, is groot. Denise haar manier van presenteren is uniek, dynamisch en 'speels', ze is authentiek en congruent. Haar eigen bewuste en onbewuste lichaamstaal laat duidelijk zien: this girl walks her talks!

Jortijn Bijl

AFAS Marketing Manager
Jortijn Bijl
Ik heb een presentatie van Denise mogen bijwonen over body language en daarna een tweedaagse training gevolgd. Zowel de presentatie als de tweedaagse training hebben me al mooie handvatten gegeven om mijn dagelijks werk beter te kunnen doen! Daarnaast heeft Denise de capaciteit om soms ietwat moeilijke materie makkelijk en begrijpbaar uit te leggen, waardoor de theorie ook direct in de praktijk toe te passen is. Met body language ben je echter nooit uitgeleerd, vandaar dat ik ook haar vervolgtraining, de Master, zeer zeker ga volgen! Ik raad iedereen aan die op professioneel vlak contact heeft met mensen, trainingen of presentaties van Denise bij te wonen!

Huib Boissevain

Annexum CEO
Huib Boissevain
De cursus Body Language Professional is een echte aanrader! In twee dagen krijg je inzicht hoe beter te kijken naar de lichaamstaal van jezelf en anderen informatie geeft, hoe je overkomt en wat je leert over anderen. Op een hele leuke manier maak je kennis met diverse methoden en technieken. Denise is echt deskundig en laat met allerlei leuke voorbeelden zien dat je veel meer kan waarnemen dan je denkt. Een heel plezierige docente. Ik heb met plezier meegedaan en ga zeker verder met het ontwikkelen van mijn kennis over Body Language.

Ontvang de nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Volg ons op social media!