Een goede (eerste) indruk maken willen we allemaal. Daadkrachtig, professioneel of sympathiek overkomen: soms is het afhankelijk van het doel wat je hebt. Soms wil je het allemaal uitstralen. Je non-verbale communicatie kun je hierbij uiteraard weer in jouw voordeel gebruiken. We geven je in dit artikel 4 tips voor het maken van een vriendelijke indruk die mensen bij blijft. Sympathieke mensen hebben een hogere gunfactor en dat komt goed van pas wanneer je een zakendeal of opdracht binnen wilt halen!
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: maak verbinding met je publiek. Hoe je dat doet? Zorg voor oogcontact. De gouden regel is om je gesprekspartner 60 tot 70 procent van de tijd aan te kijken. Doe je dit minder dan 60 procent, dan hebben mensen sneller het gevoel dat je afgeleid bent, niet oprecht geïnteresseerd bent of je je publiek minder serieus neemt. Bij een teveel aan oogcontact, boven de 70 procent, kan je sneller ongemakkelijk of zelfs creepy overkomen. Je brein is die hoeveelheid aan contact alleen gewend bij intieme of bedreigende situaties. Het is gebruikelijk om je geliefde veel in de ogen te kijken, in zakelijk contact vermijd je dit liever. Zorg dus voor een goede balans.
Tijdens een presentatie is het belangrijk om je publiek het gevoel te geven dat er aandacht voor hen is. Op deze manier betrek je hen namelijk bij je verhaal. Dit kun je doen door gedurende je verhaal de groep door te kijken en even kort met de verschillende leden contact te leggen.
Als tweede tip voor het maken van een goede indruk, benoemt Denise: ‘Zet je glimlach in!’ het is een misvatting dat een glimlach altijd als onderdanig wordt gezien. In combinatie met andere non-verbale signalen zoals het hoofd schuin houden en de schouders meer naar voor i.p.v. rechtop, kan een glimlach inderdaad als minder dominant worden gezien. Het is dus belangrijk dat je met de rest van je houding competentie en professionaliteit uitstraalt om je glimlach in jouw voordeel in te zetten. Anderen zullen je sneller zien als gastvrij waardoor een veilige sfeer wordt gecreëerd. Dit is helpend om ons ontspannen en welkom te voelen.
Verder kun je letten op hoe je je handen laat zien richting je gesprekspartner of publiek. Open handpalmen worden door het brein geregistreerd als open, warm en toegankelijk. Op deze manier laat je de ander welkom voelen en geeft aan: ‘ik heb niets te verbergen, ik ben veilig’. Voorkom in ieder geval dat je je handen in je zakken houdt wanneer je de verbinding met de ander aan wilt gaan. Handen in je zakken geven de ander het signaal dat je afstand neemt van de persoon voor je, hierdoor ben je ook minder toenaderbaar.
Als laatste tip benoemt Denise dat het kan helpen om de ander te spiegelen. Dit betekent dat je de houding aanneemt van de ander. Neem dit niet té letterlijk en wees hierin ook zeker subtiel. Belangrijk is dat je altijd afstemt op de persoon, setting en situatie. Door het subtiel spiegelen van de houding ga je de verbinding aan met de ander.
Dit kun je ook doen door te letten op je stemgebruik: denk hierbij aan de snelheid van praten en je stemvolume.
Vond je tips in dit artikel waardevol en wil je meer weten over hoe je non-verbale communicatie kunt inzetten om zo een goede (eerste) indruk te maken? Volg dan onze online Lichaamstaal Fundamentals Training! Of wordt een echte Pro door het volgen van onze Lichaamstaal Professional Training.
In sommige situaties is het handig om direct een goede eerste indruk te maken. Maar valt deze 1e indruk te beïnvloeden met lichaamstaal? Daar gaan we in dit artikel dieper op in.
Jezelf persoonlijk profileren kan op veel verschillende manieren. Het is daarom belangrijk om een helder doel voor ogen te hebben wanneer je je wilt profileren. Je wilt bijvoorbeeld sterker in je schoenen staan en laten zien wat je kunt en wie je bent. Om een stap hogerop te komen of anderen te overtuigen waarom jij de beste deal hebt in een onderhandeling.