Non-verbale communicatie is onmiskenbaar belangrijk. Niet alleen in ons vakgebied, maar ook zeker in de jouwe. Het lezen, herkennen en interpreteren van alle signalen levert enorm veel nieuwe informatie over je omgeving op. En het brein? Die kan daar nog wel eens overprikkeld van raken. Het is dus niet gek dat je concentratie na een lang gesprek aandachtig luisteren, wegzakt. Hoe kun je nou zorgen dat je alle non-verbale signalen goed oppikt en je energielevel op pijl blijft? Je leest het hier.
Uit onderzoek van Antropoloog Ray Birdwhistell (1966) blijkt dat we ongeveer 250,000 gezichtsuitdrukkingen kunnen maken en herkennen. Het is onmogelijk om ieder signaal op te pikken en juist te interpreteren. Daarvoor zijn er simpel gezegd gewoon te veel. Naast het feit dat je brein dit niet kan, is het ook erg vermoeiend.
Daarom is het goed om voor jezelf specifieke momenten uit te kiezen waarop je emotionele informatie bij je gesprekspartner wil gaan lezen. Dat hoeft niet het hele gesprek. Wanneer je een klant bijvoorbeeld welkom heet en koffie aanbiedt, is het niet van belang om te bekijken welke emotie hij bij die cappuccino met havermelk heeft. Maar wanneer jij jouw voorstel voorlegt aan de klant, is het wel waardevol om te weten wat zijn/haar oprechte gevoel daarover is. Een selectie van dat gevoel en de gedachten daarover zal de klant in woorden met je delen. De non-verbale communicatie laat je de eerste, ongefilterde échte reactie zien. Hier is het belangrijk om scherp te observeren.
Denise: ‘Het is onmogelijk om ieder signaal op te pikken en juist te interpreteren. Daarvoor zijn er simpel gezegd gewoon te veel.’
Dit soort momenten noemen we ‘piekmomenten’. Op de piekmomenten is de emotionele informatie van groot belang en leg je dus meer focus op de non-verbale communicatie van de ander. Je kijkt aandachtig naar wat de ander non-verbale doet en in signalen laat zien zonder een conclusie te trekken. Op deze manier verzamel je informatie over de oprechte emotie van je gesprekspartner. Maar, let op! Een check is hierbij altijd van belang. Eén bepaald signaal kan net toeval zijn, of in een combinatie met andere signalen, een andere betekenis hebben. Daarom is het goed om het kernonderwerp meerdere keren op deze piekmomenten te herhalen, om zo te bepalen of dezelfde emotie bij de ander blijft voorkomen. Natuurlijk ga je niet papegaaien, maar verwerk je dit subtiel in je gesprek. In onze Lichaamstaal Professional training komt deze techniek uitgebreid aan bod.
Deze techniek kan je bijvoorbeeld inzetten bij een sollicitatie, om de betrouwbaarheid van de antwoorden van de kandidaat te bepalen. Maar ook in andere zakelijke- of privé gesprekken kan deze manier van observeren van pas komen, als je bijvoorbeeld wil inschatten hoe iemand écht over een bepaald onderwerp denkt.
En de rest van de tijd dan? Stel je interpretatievermogen even uit. Voer het gesprek, zonder je al te veel te focussen op de non-verbale signalen. Met andere woorden: zet je vermogen tot het lezen van de signalen van de ander, in op momenten die van belang zijn. En, leun op de ‘minder belangrijke momenten’ iets meer achterover in het gesprek. Op deze manier kun je tussendoor steeds opladen en wordt de hoeveelheid van non-verbale signalen je niet te veel.
Er zijn ook andere manieren om de ontspanning in een gesprek op te zoeken. Verbreek het contact bijvoorbeeld even door een slok van je koffie of water te nemen en focus je daarbij even bewust niét op de ander. Die paar seconden kunnen je brein nét even helpen opfrissen.
Tussen vergaderingen door, is het net zo belangrijk om jezelf even die rust te gunnen. Pak dan niet meteen je telefoon erbij of je laptop voor het beantwoorden van e-mails. Maar haal even diep adem, sluit desnoods even je ogen. En zet je lichaam even op een andere manier in beweging. Het kan helpen om even naar buiten te lopen om weer helder en met een frisse blik, de volgende meeting in te gaan.
Weet je nog de eerste keer dat je in een auto reed? Er was zoveel te doen: schakelen, de pedalen beheren, spiegelen, knipperlicht op tijd aan, alle verkeersborden en wegmarkeringen in de gaten houden en dan ook nog praten met degene naast je. Dat is multitasken! En nu? Nu ben je soms een stuk aan het rijden en besef je je na tien minuten: hé, ben ik al hier? Je was even afgeleid, weggezakt in gedachten. En toch ben je veilig aangekomen waar je nu bent.
Je hebt onbewust al die taken die de eerste keer zoveel tegelijk leken, perfect uitgevoerd. Je bent gestopt voor dat ene stoplicht, je hebt de juiste afslag genomen en niemand aangereden! Zonder je echt helemaal bewust te zijn van wat je deed. Dat komt doordat je het autorijden inmiddels zo vaak hebt gedaan dat je jezelf hierin hebt ‘getraind’. En dat kan ook zeker met lichaamstaal lezen!
De eerste paar keer heb je waarschijnlijk het gevoel dat je je goed moet focussen en soms vergeet je helemaal op de lichaamstaal van de ander te letten. Het is inspannender en nog niet helemaal duidelijk wat piekmomenten zijn of wat bepaalde signalen betekenen. Net als met autorijden. Maar als je het, net als met autorijden, vaak genoeg doet, train je jezelf zodat je het lezen van jouw omgeving bijna op de automatische piloot kan doen. Wil je jezelf hierin trainen onder professionele begeleiding? Bekijk dan eens naar onze trainingen.
Meer leren over non-verbale communicatie en hoe je signalen kunt lezen tijdens gesprekken? Volg onze Lichaamstaal Fundamentals Training of wordt een echte Pro door het volgen van onze Lichaamstaal Professional Training.
In sommige situaties is het handig om direct een goede eerste indruk te maken. Maar valt deze 1e indruk te beïnvloeden met lichaamstaal? Daar gaan we in dit artikel dieper op in.
Jezelf persoonlijk profileren kan op veel verschillende manieren. Het is daarom belangrijk om een helder doel voor ogen te hebben wanneer je je wilt profileren. Je wilt bijvoorbeeld sterker in je schoenen staan en laten zien wat je kunt en wie je bent. Om een stap hogerop te komen of anderen te overtuigen waarom jij de beste deal hebt in een onderhandeling.