Netwerken. Je probeert zo goed mogelijk een indruk te maken op de mensen die je spreekt. Ze kunnen wellicht een potentiële nieuwe klant zijn. Maar hoe pak je dit nu aan op anderhalve meter afstand? Hoe maak je op deze manier toch verbinding met de ander? Je leest in dit artikel een aantal bruikbare tips.
1. Begroeten
We begroeten anderen vaak op afstand met een beleefdheidsglimlach, waarbij alleen de mondhoeken omhoog gaan. Met een mondkapje op is dit signaal natuurlijk niet zichtbaar. Je kunt dit bijvoorbeeld compenseren door je handen te gebruiken. Steek een hand omhoog als begroeting of zorg voor een ‘open’ en benaderbare houding door je handpalmen en/of polsen zichtbaar te maken. Dit laatste is vaak makkelijker als je in één hand een voorwerp hebt, zoals een tasje of een kopje koffie. Voorwerpen met twee handen vasthouden kan zorgen voor een barrière tussen jou en de ander waardoor je minder benaderbaar kan lijken voor je omgeving.
2. Je gezichtsuitsdrukking
Op anderhalve meter afstand kan het lastiger zijn om de spierbewegingen in iemands gezicht waar te nemen. Vooral het dragen van een mondkapje werkt hierin beperkend. Het is belangrijk om je te beseffen dat daardoor de helft van de emotionele expressie wegvalt.
Dit kun je het beste compenseren met de bovenkant van het gezicht, door bijvoorbeeld zoveel mogelijk contact te maken met je ogen en hierin je reactie iets uit te vergroten zodat de expressies duidelijk worden voor de ander. Bijvoorbeeld door je wenkbrauwen en oogspieren meer te gebruiken. Pas uiteraard op met te ‘’grote’’ gebaren. Let op dat het nog natuurlijk blijft en geen mime toneelstuk wordt.
3. Afstand tot elkaar
In contact met anderen, kun je spreken van vier verschillende zones. Deze zones bepalen de afstand tot de ander en geven indirect de ervaren nabijheid met de ander aan. Hoe dichterbij, hoe persoonlijker het contact.
In de theorie van Edward Hall wordt onderscheidt gemaakt tussen de publieke zone (vanaf 3,6 meter), de sociale zone (1,2 tot 3,6 meter), de persoonlijke zone (45 tot 120 centimeter) en de intieme zone (tot 45 centimeter). Júist in de persoonlijke of intieme zone voelen mensen zich met elkaar verbonden. Op 1,5 meter van elkaar, denkt het brein dat we in iemands sociale zone zitten, dit heeft invloed op het onderling contact.
Hoewel de sociale zone misschien erg vriendschappelijk klinkt, zitten hier meestal mensen in waarmee we wat minder persoonlijke connectie en minder diepgaand contact hebben, zoals collega’s of buren. Om te compenseren dat jouw vrienden en familie ook opeens van de persoonlijke naar de sociale zone zijn gegaan, kun je ook hier weer je handpalmen of polsen laten zien. Dit zijn kwetsbare delen van ons lichaam en geven een gevoel van openheid. Ditzelfde geldt voor de onderkant van je bovenlijf. Om aan te geven dat je benaderbaar bent, is het belangrijk om te zorgen dat je geen blokkade voor je hebt zoals bijvoorbeeld een brochure, tas of gewoon, je eigen armen.
4. Ga in gesprek
Als laatste is het goed om je bewust te zijn van het gesprek wat je voert en het signaal wat je aan anderen af wil geven. Dit kun je bijvoorbeeld doen met de stand van je voeten. Zijn mensen geïnteresseerd in het gesprek wat ze voeren, dan is de stand van de voeten vaak naar elkaar gericht. Wanneer men een gesprek wil afronden of ervoor openstaat een extra gesprekspartner te verwelkomen, zie je dat één voet meer naar de zijkant is gericht. Deze kennis kun je in jouw voordeel gebruiken. Ook om een goede indicatie te krijgen van of je zelf aan kan sluiten bij een gesprek, is het dus belangrijk om te letten op de stand van de voeten.
Volg onze Lichaamstaal Fundamentals Training of wordt een echte Pro door het volgen van onze Lichaamstaal Professional Training.
In sommige situaties is het handig om direct een goede eerste indruk te maken. Maar valt deze 1e indruk te beïnvloeden met lichaamstaal? Daar gaan we in dit artikel dieper op in.
Jezelf persoonlijk profileren kan op veel verschillende manieren. Het is daarom belangrijk om een helder doel voor ogen te hebben wanneer je je wilt profileren. Je wilt bijvoorbeeld sterker in je schoenen staan en laten zien wat je kunt en wie je bent. Om een stap hogerop te komen of anderen te overtuigen waarom jij de beste deal hebt in een onderhandeling.